HALUAN APUA


  • Äkillisessä hätätilanteessa soita aina hätäkeskukseen puh. 112
  • Valtakunnallinen Kriisipuhelin: puh. 010 195 202 (päivystää vuoden jokainen päivä ja yö – arkisin klo 09:00-07:00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15:00-07:00) – Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti, ja puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea
  • Valkeakosken Mielenterveyskeskus: Apiankatu 5 (virastotalo, 3.krs), 37600 Valkeakoski, puh. 040 335 7333, kanslia ma-pe 08:00-11:00 ja 12:00-14:00 –– Valkeakosken terveyskeskus: Särpimäenkatu 27, 37601 Valkeakoski, puh. 03 569 17600, ma-pe 08:00-16:00
  • Verkkokriisikeskus: www.tukinet.net

Valkeamielen yhteyskanavia hoitaa pääasiassa aktiivisesti pj. Karolus, jolla on kattava kokemuksen kirjo mielenterveysasioista. Älä epäröi ottaa suoraa yhteyttä:

  • Puhelimitse / : 045 7874 6047
  • Sähköpostitse: hallitusvalkeamieli.fi
  • Some-teitse: Yhdistyksen -sivu

ja allaolevasta napista pystyt lähettämään meille viestin suoraan www-sivuilta:


Jos olet itsetuhoinen tai muutoin valmis hakemaan apua, pysäytä itsesi hetkeksi lukemaan tämä teksti.

Siihen menee vain noin viisi minuuttia. En aio vakuutella sinua pois huonoista tunteistasi, en ole terapeutti tai muu mielenterveysalan ammattilainen – vaan joku, joka tietää, minkälaista on olla kivuissaan.

En tiedä kuka olet tai miksi luet tätä sivua. Tiedän lukevasi sitä tällä hetkellä, ja se on hyvä asia. Oletan sinun olevan täällä koska olet huolissasi ja saatat harkita itsesi vahingoittamista tai elämäsi päättämistä. Jos se olisi mahdollista, olisin mieluummin sinun kanssa, tukenasi, istumassa ja keskustelemassa kanssasi, kasvotusten ja sydämestä sydämeen. Mutta koska se ei ole tällä hetkellä mahdollista, meidän tulee pärjätä tällä.

Olen tuntenut paljon ihmisiä jotka ovat halunneet tappaa itsensä, ja olen itsekin ollut samassa tilanteessa, joten minulla on käsitys siitä, mitä saatat tuntea. Tiedän ettet ehkä halua lukea pitkää kirjaa, joten pidän tämän luonnehdinnan ytimekkäänä. Sillä välin kun olemme täällä seuraavan viiden minuutin ajan, minulla on viisi yksinkertaista ja käytännöllistä asiaa mitkä haluaisin jakaa sinulle. En aio väitellä kanssasi siitä, että tulisiko sinun satuttaa itseäsi tai päättää päiväsi. Mutta oletan, että jos harkitset tätä, olosi on aika huono.

No mutta, olet vielä lukemassa, ja se on erittäin hyvä. Pyydän sinua pysymään kanssani tämän loppusivun ajan. Toivon sen tarkoittavan sitä, että syvällä sisälläsi, olet edes pikkuriikkisen epävarma itsesi vahingoittamisesta. Usein ihmiset kokevat tämän jopa suurimman ja pimeimmän epätoivon aikana. On täysin OK olla epävarma kuolemisesta. Se, että olet vielä elossa tällä hetkellä lukemassa tätä, tarkoittaa sinun olevan edes pikkuriikkisen epävarma, ja se myös tarkoittaa sitä, että vaikka haluaisit kuolla, jokin osa sinusta haluaa samanaikaisesti elää. Joten otetaan siitä ote, pidetään kiinni ja jatketaan vielä muutaman minuutin ajan.

 
Aloita miettimällä tätä väitettä:

Itsetuhoisuutta ei valita; se tapahtuu kun kipu ylittää voimavarat kivusta selviytymiseen.


Siitä kaikki tässä kaikessa on kyse. Et ole huono, hullu, heikko tai viallinen ihminen koska koet itsetuhoisuutta. Eikä se tarkoita sitä, että aidosti tahtoisit kuolla – vaan sitä, että sinulla on tällä hetkellä enemmän kipua kuin mistä pystyisit selviytymään. Jos alkaisin jatkuvasti kasaamaan tauotta painoa harteillesi, ennemmin tai myöhemmin lopulta romahtaisit... Riippumatta siitä, kuinka vahvasti haluaisit pysyä pystyssä. Tahdonvoimalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tietysti yrittäisit piristää itseäsi jotenkin, jos vaan pystyisit.

Jos joku kertoo sinulle, ettei kipusi ole pätevä syy olla huonovointinen tai itsetuhoinen, älä hyväksy sitä. On monenlaista kivun muotoa mitkä saattavat johtaa itsetuhoisuuteen. Se, että onko se kipu siedettävissä vaihtelee ihmisestä ihmiseen. Se mikä on toiselle siedettävissä, ei välttämättä ole sinulle siedettävissä. Kohta missä kivusta tulee sietämätöntä riippuu minkälaiset voimavarat selviytymiseen sinulla on. Kyky ja kapasiteetti kestää kipua vaihtelee suuresti yksilöittäin.

Kun kipu ylittää voimavarat kivusta selviytymiseen, lopputuloksena on itsetuhoisuus. Itsetuhoisuus ei ole väärin eikä oikein; se ei kerro luonteenviasta; se on moraalisesti neutraali. Se on yksinkertaisesti epätasapaino kivun suhteesta voimavaroihin selviytyä siitä.

Pystyt selviytymään itsetuhoisuudesta jos teet yhden näistä kahdesta asiasta: (1) löydät tavan vähentää kipua, tai (2) löydät tavan lisätä voimavarojasi selviytyä. Molemmat ovat mahdollisia.


Nyt haluan kertoa sinulle ne viisi mietittävää asiaa.

1:

Sinun tulee tietää, että ihmiset selviää tästä – jopa hekin jotka ovat yhtä huonovointisia kuin sinä olet tällä hetkellä. Tilastollisesti katsoen, on erittäin todennäköistä, että sinä selviät tästä. Toivon tämän tiedon antavan sinulle jonkin verran toivoa.

 
2:

Ota itseesi etäisyyttä. Sano itsellesi, että ”aion odottaa 24 tuntia ennen kuin teen mitään”, tai viikon. Muista, että tunteet ja toimenpiteet ovat kaksi eri asiaa – vaikka sinä koet halun satuttaa itseäsi tai tehdä itsemurhan, ei se tarkoita sitä, että sinun tulisi tehdä se juuri tällä hetkellä. Aseta etäisyyttä sinun itsetuhoisten tunteiden ja itsetuhoisten toimien väliin. Edes 24:ksi tunniksi. Olet tehnyt sitä jo, vain lukemalla tätä sivua. Pystyt jatkamaan sen tekoa lukemalla toiset viisi minuuttia, vain lukemalla tätä sivua. Jatka ja sisäistä se, että vaikka koet itsetuhoisuutta, et ole juuri tällä hetkellä, muuttamassa sitä teoiksi. Tämä on minusta hyvin rohkaisevaa, ja toivon sen olevan sitä myös sinulle.

 
3:

Ihmiset usein harkitsevat itsemurhaa koska he hakevat helpotusta kipuun. Muista, että helpotus on tunne, ja sinun pitää olla elossa kokeaksesi sitä. Et tule kokemaan toivomaasi helpotusta mitä epätoivoisesti tavoittelet, jos olet kuollut.

 
4:

Jotkut ihmiset reagoivat huonosti sinun itsetuhoisuuteen, koska he ovat peloissaan tai vihaisia eivätkä ymmärrä sitä; he saattavat auttamisen sijaan vahingossa lisätä kipuasi, sanomalla tai tekemällä huolimattomia asioita. Sinun pitää ymmärtää, että heidän huonot reaktiot kumpuavat heidän peloistaan, eivät sinusta.

Mutta on olemassa ihmisiä jotka voivat olla kanssasi, eivät tuomitse sinua, eivät yritä pakottaa sinua sairaalaan tai yritä vakuutella sinua pois huonoista tunteistasi. He välittävät sinusta. Etsi itsellesi yksi sellainen. Nyt. Ja käytä se 24 tuntia, tai viikko, ja kerro valitsemallesi ihmisellesi mitä on tapahtumassa. On myös täysin OK pyytää apua.

Kokeile seuraavista keinoista:

  • Soita valtakunnalliseen Kriisipuhelimeen, mikä päivystää vuoden jokainen päivä ja yö puh. 010 195 202 (arkisin klo 09:00-07:00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15:00-07:00) – Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti, ja puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea

  • Verkkokriisikeskus: www.tukinet.net

  • Soita psykoterapeutille

  • Osallistu Valkeamielen vertaistukiryhmiin ja tule avautumaan sekä vastaanottamaan tukea

  • Valitse huolellisesti ystävä, mielenterveysalan ihminen tai pappi, joka todennäköisesti osaa kuunnella

  • (Sinun paikallinen mielenterveystoimisto, voi olla myös nimellä mielenterveysneuvola, mielenterveyskeskus tai psykiatrian poliklinikka, ota yhteyttä oman kuntasi terveyskeskuksen kautta – seuraa ohjeet Valkeakoskella elävälle:) Hakeudu Valkeakosken mielenterveyskeskukseen, tai terveyskeskuksen päivystykseen ja kerro päivystävälle hoitajalle tai lääkärille, mitä on tapahtumassa. Jos et pysty soittamaan puhelimitse, mene paikan päälle:

  • Valkeakosken Mielenterveyskeskus: Apiankatu 5 (virastotalo, 3.krs), 37600 Valkeakoski, puh. 040 335 7333, kanslia ma-pe 08:00-11:00 ja 12:00-14:00 –– Valkeakosken terveyskeskus: Särpimäenkatu 27, 37601 Valkeakoski, puh. 03 569 17600, ma-pe 08:00-16:00

Mutta älä anna itsellesi sitä ylimääräistä taakkaa mikä tulee kun yrität käsitellä kipuasi yksin. Yksinkertainen kertominen siitä miten pääsit sinne missä olet tällä hetkellä, vapauttaa hirveän paljon painoa harteiltasi, ja se saattaa olla juuri se mitä tarvitset tasapainosi palauttamiseen.

 
5:

Itsetuhoiset tunteet ovat itsessään traumaattisia. Kun ne ovat laantuneet, sinun on jatkettava huolenpitoa itsestäsi. Terapia on todella hyvä idea. Niin ovat myös erilaiset omahoitoryhmät mitkä ovat saatavilla niin yhteisössäsi kuin Internetissä.


No niin, tässä on nyt kulunut muutama minuutti ja olet silti kanssani. Olen todella iloinen.

Koska olet päässyt näin kauas, ansaitset palkinnon. Luulen, että sinun tulisi antaa itsellesi se palkinto, antamalla itsellesi lahjan. Se lahja minkä nyt annat itsellesi on lisää voimavaroja selviytymiseen. Muista, kuinka tämän sivun alussa totesin, että ajatuksena on varmistaa se, että sinulla on enemmän voimavaroja selviytymiseen kuin kipua. Joten annetaan sinulle lisää, ja lisää..! Kunnes ne ylittävät kivun määrän.

Vaikka tämä sivu on voinut antaa sinulle pienen helpotuksen, parhaat voimavarat selviytymiseen mitä voimme antaa on ihminen jolle puhua ja joka kuuntelee. Kun löydät jonkun joka on halukas kuuntelemaan, kerro hänelle mitä tunnet ja miten pääsit sinne missä olet tällä hetkellä, ja olet jälleen lisännyt voimavarojasi selviytymiseen. Toivottavasti valitsemasi henkilö ei ole viimeinen. On paljon ihmisiä jotka todella haluaisivat kuulla sinusta. On aika aloittaa etsintä yhden löytämiseen.

Nyt: haluaisin, että soitat jollekulle.